Thursday 17 March 2011

CINTA DAN ERTI MELEPASKANYA........

Kadang kala orang yang kita sangat suka, tak suka kita balik. Kita termenung, pandang bulan dan bintang seribu, kenapalah orang tak suka kita?

Pertanyaan dalam hati, selalunya ada pula perbandingan yang hadir.  ???
Kita tanya pula diri kita, (konon-kononya lah...) kita ini berpelajaran, rupa ada, tak lepas laku dan banyak faktor wow juga. Mengapa orang tak sudi?

Sebelum apa-apa pun, perlu diingatkan entri ini buat seorang teman twitter yang mengalami nasib sebegini, bukan aku. Cuma cuba mendalami soal hati. Iya, soal hati.

Ada orang suka makan manis, pedas,masam dan ada suka kelat dan pahit. Itu cita rasa. Cita rasa yang pelbagai kadang kala kita tidak tahu apa kurang dan apa lebih kita. Sebenarnya bila orang tak suka atau tak sudi pada kita, bukan nasib yang malang kita bawa. Tapi sebenarnya kerana dia bukan jodoh atau belum lagi rezeki buat kita.

Bila kita putus cinta, keadaan yang terbaik untuk pulih putus cinta ialah melalui solat dan berjalan didalam hujan.

Berjalan dalam hujan?

Ya, kita akan basah, menangis, lepaskan segala sakit dalam dada, rasa kosong yang melanda dan lepaskan ia. Lepaskan bagai melihat anak yang baru bertatih berjalan tanpa dipimpin tangan, lepaskan ia bagai melihat awan gelap berarak perlahan.

Kita harus belajar untuk melepaskan. Kosong yang hadir dan tangisan dalam hujan itu sebenarnya satu sudut kecil dalam diri kita untuk memandang akan kelebihan diri sendiri.

Daripada terus mendesak bertanyakan diri mengapa malang itu milik kita, kita harus pula meniup semangat pada diri : Bahawa kita sebenarnya yang terbaik, kita yakinkan semangat itu dalam diri kita.

Kita tidak akan rugi apa-apa sekiranya kita ditinggalkan hanya kerana katanya selayaknya kita bukan miliknya. Ingat: Jangan hentakkan kepala pada dinding, jangan merayu agar dia kembali, jangan maki atau kesatkan bahasa, jangan meratap hiba dihadapannya.

Now look and see the flowers grow through wind and rain and sleet and snow but this I know, that you will pass just tell me when, that will you pass 
Walking through the rain, I know you will pass and ease the pain...

Berjalan didalam rimbunan dan hiba perlahan hujan. Pedulikan siapa memandang, mengapa memandang. Kita peluk erat diri kita. Kita lihat abadi akan ketentuan Tuhan pada kita. Lihat matahari, pada sinar yang memancar pada kita. Lihat pelangi, yang Tuhan janji selepas hujan melanda dan lihat tenang akan kehidupan sambil berkata....

Tuhan masih sayang kita...

No comments:

Post a Comment